De geschiedenis van de gamesindustrie.
Het allereerste computerspel.
In 1958 vond de Amerikaan William A. Higinbotham het spel Tennis for two uit. Higinbotham werkte destijds in het laboratorium van een kerncentrale in New York en was op zoek naar iets leuks om te laten zien tijdens de open dag. Zijn tennis-videogame werd eerst op een oscilloscoop weergegeven, maar later maakte Higinbotham gebruik van een kleine monitor. Omdat hij nooit een patent heeft aangevraagd op het tennis-spelletje, wordt zijn spel niet als eerste computerspel gezien. Die eer gaat naar de makers van het spel Spacewar!. Zij maakten in 1962 een spel dat met twee personen tegelijk kon worden gespeeld. In eerste instantie was het spel enkel beschikbaar in universiteitskringen, maar toen het in 1973 opnieuw werd uitgebracht werd het alsnog een groot succes..

De doorbraak: Pong
Het eerste écht populaire spel dat voor de computer ontworpen werd, zag het levenslicht in 1972. Zelfs vandaag de dag wordt het spel nog in allerlei varianten gespeeld. We hebben het hier over Pong, het spelletje waarbij twee balkjes een balletje overspelen. Het spel werd gemaakt door Nolan Bushnell, de latere oprichter van Atari. In het begin was Pong slechts op één arcademachine in een kleine kroeg te spelen. De machine was binnen twee weken kapot, omdat er teveel kwartjes in zaten en het apparaat dat niet aan kon. Binnen de kortste keren stonden de arcademachines in verschillende amusementshallen over de hele wereld. Later verscheen het spel ook voor de computer.
Het begin van Super Mario
Eén van de meest markante spelfiguren uit de gamewereld is Mario. Iedereen, van jong tot oud, kent de loodgieter in rode trui met tuinbroek. Mario is ontstaan in 1981, toen Shigeru Miyamoto zijn eerste tekening van het bekende karakter maakte. In deze tijd werd hij nog Jumpman genoemd en was het doel van het spel om zijn vriendin Pauline te redden uit de handen van de boosaardige Donkey Kong. Amerikaans personeel van Nintendo veranderde de naam Jumpman later in Mario, omdat het figuurtje veel zou lijken op de landheer Mario Segali.

De eerste handheld consoles en een nieuwe concurrent
Nederlandse gamesindustrie
Sinds 1983 is Nederland actief in de game industrie met de oprichting van de bedrijven Aackosoft en Radarsoft. Beide bedrijven maakten games voor de computer. Een paar jaar later kwamen er bedrijven in Nederland die games maakten voor consoles, zoals Guerilla Games (2000). De eerste gamedesign opleiding op het Europese continent werd gestart in 1998 in Utrecht, aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). In 2008 werd in dezelfde stad de Dutch Game Garden (DGG) opgericht, een centrum voor videogamebedrijven. In 2011 kreeg de DGG maar liefst vier miljoen euro subsidie van de Europese Unie.