Squid Game


Wat is Squid game?


Squid Game is een Zuid-Koreaanse thriller serie op Netflix. Het gaat over 456 mensen met schulden die meedoen aan een dodelijk spel. Ze moeten kinderachtige spelletjes spelen om een grote geldprijs te winnen. Het spel is echter gruwelijk en beklemmend

Waarom is Squid Game de populairste serie ooit?


De serie Squid Game is met 111 miljoen kijkers binnen een maand de best bekeken serie ooit op het streamingplatform. Waar komt die populariteit vandaan?

Squid Game is een samensmelting van verschillende trends, stromingen en ontwikkelingen in de maatschappij. De opzet van de serie lijkt sterk op de videospelletjes van de afgelopen jaren, denkt aan Battle royale, Fortnite of Fall guys; pas als iedereen verslagen is, heb je gewonnen. Squid Game speelt daar slim op in. Het combineert populaire onderdelen van deze games en weet hier een overtuigende show van te maken. Het schrille contrast tussen de kleurrijke, vrolijk opzet en de gruwelijke executies fascineert de kijker.

De afgelopen weken deelden gebruikers van TikTok massaal berichten en video's over Squid Game. Ze speelden de spelletjes na, of doen mee met de challenges. En zo bereiken ze ook de jongere doelgroep onder de 16 jaar.

Red Light Green Light

Doel: Binnen vijf minuten de overkant van het veld bereiken, zonder op een beweging betrapt te worden.

Uitleg: Wanneer het spel begint, staan alle spelers aan één kant van het speelveld. Aan de andere kant van het speelveld staat een enorme animatronic, een bewegende pop in de vorm van een meisje, met de rug naar de spelers gekeerd. De spelers kunnen het veld oversteken als de pop niet kijkt. Maar elke keer wanneer de pop "mugunghwa kkochi pieotseumnida" (letterlijk "de tuinhibiscus staat in bloei", de Koreaanse versie van het spel Annemaria koekoek/een twee drie piano) heeft gezegd draait ze zich even met het gezicht naar de spelers en controleren haar bewegingssensoren of er niemand beweegt. Wie op bewegen betrapt wordt, is af. Wie niet binnen vijf minuten aan de overkant is, is ook af.

Tactiek: Bij de start van het spel niet te ver achteraan staan, zodat je de vijf minuten haalt, maar ook niet helemaal vooraan, zodat je achter iemands rug kunt schuilen. 

Dalgona prikken

Doel: Binnen tien minuten het gestanste figuurtje uit een dalgona (een hard en plat suikerkoekje) halen, zonder het figuurtje te breken.

Uitleg: Bij aanvang van het tweede spel kiezen de spelers een figuurtje: een cirkel, een sterretje, een driehoek of parapluutje. Nadat de keuze voor een figuurtje is gemaakt, krijgt elke speler een dalgona met het gekozen figuurtje erin. Ook krijgt elke speler een prikpen om de groeven van de stans dieper te maken en zo het figuurtje makkelijker te kunnen verwijderen. Wie zijn figuurtje niet op tijd en ongeschonden uit de dalgona heeft gekregen, is af.

Tactiek: De driehoek kiezen als figuurtje, en de dalgona op de stans vochtig maken, zodat het figuurtje loslaat zonder dat er iets gebroken hoeft te worden.

Touwtrekken 

Doel: Het team van de tegenstander tot voorbij een vastgestelde lijn naar je toe trekken.

Uitleg: De spelers worden verdeeld in teams van elk 10 personen. Twee teams staan elk aan een uiteinde van een sterk en dik touw. Na het startschot trekken beide teams zo hard mogelijk aan de beide uiteinden, totdat een van beide teams over de lijn wordt getrokken.

Tactiek: Als fysiek zwakker team kan je het toch halen: stel je teamgenoten afwisselend links en rechts op van het touw. Positioneer je sterkste deelnemer aan het uiteinde, en je leider vooraan. Zet je de eerste 10 seconden schrap, en gooi je hele lijf zo ver mogelijk naar achteren. Voel je dat het ritme even stokt aan de overkant? Zet dan je aanval in. 

Knikkeren

Doel: Binnen 30 minuten alle 10 de knikkers van de tegenstander bemachtigen.

Uitleg: De spelers maken tweetallen, en elke speler krijgt een zakje met 10 knikkers. De tweetallen spelen tegen elkaar en bepalen onderling welk spel er gespeeld wordt om elkaars knikkers te kunnen winnen. Wie na 30 minuten geen 20 knikkers bezit, is af.

De glazen brug

Doel : Binnen 16 minuten de overkant van de brug bereiken.

Uitleg : De spelers bepalen eerst in welke volgorde het spel gespeeld gaat worden. Daarna steken de spelers in die volgorde een voor een de glazen brug over. De brug bestaat uit twee parallelle rijen met glasplaten van elk ongeveer een vierkante meter. Bij elke stap voorwaarts moet er gekozen worden tussen de linker en de rechterplaat. Een van beide platen kan twee personen houden, de andere breekt wanneer je erop staat.

Tactiek :  Als een van de laatste spelers de brug nemen

Squid game


Doel: Als laatste overeind blijven staan

Uitleg: Er wordt eerst geloot wie aanvallend en wie verdedigend speelt. Daarna proberen beide partijen overeind te blijven.

Trailer

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin